شیطان پرستی؛ خطرناک ترین تهاجم غرب و صهیونیسم به انقلاب اسلامی

image016

شیطان پرستی یکی از این فرقه هاست که برخی به آن پیشینه هزاران ساله می دهند و دلیل آن را نیز پرستش هر موجود دارای قدرت توسط مردمان هزاران سال پیش و یا در نظر گرفتن دو خدای ضد هم یعنی خدای خیر و شر می دانند . شیطان پرستی دنیایی را ترسیم می کند که هیچ روزنه امیدی برای آن متصور نیست . به همین جهت شیطان پرستی را جهان تاریک می گویند . شیطان پرستی حقیقتی را جستجو می کند که در این جهان یافت نمی شود . شیطان پرستی به معنی پرستش شیطان به عنوان قدرتی فوق العاده و بسیار قوی تر و موثرتر از نیروهای خوب دنیوی همچون خداست . در شیطان پرستی شیطان به عنوان نماد قدرت و حاکمیت بر روی زمین ، قدرتی به عنوان برترین قدرت دو جهان مورد توجه و پرستش قرار دارد و این دنیایی را که به عنوان دوخ برشمرده می شود قانونمند می کند . در شیطان پرستی غیر از استفاده از شیطان به عنوان قدرت تاریکی و قدرت مطلق از نیروها و اجنه و روح های پلید و شیطانی نیز برای رسیدن به اهداف خود استفاده می شود و در نهایت معنای شیطان پرستی ، پرستش قدرت پلیدی است(گزیده ای ازویکی پدیا) .

شیطان پرستی یک حرکت مکتبی ، شبه مکتبی و یا فلسفی است که هواداران آن ، شیطان را یک طرح و الگوی اصلی و قبل از عالم هستی میپندارند . آنها شیطان را موجودی زنده و با چند وجه از طبیعت انسان مشترک می‌دانند . مفهوم شیطان در طول قرنها مورد مکاشفه قرار گرفته‌ است . شاید بتوان تاریخچه شیطان پرستی را به قرون اولیه پیدایش آدمی نسبت داد(گزیده ای ازویکی پدیا ) .

شیطان پرستی را در گروه راه چپ و راه راست طبقه بندی می‌کنند . دست چپی‌ها به غنی سازی روحی خود در جریان کارهای خودشان معتقدند ، و بر این باورند که در نهایت باید تنها به خود جواب پس دهند. در حالی که دست راستی‌ها غنی سازی روحی خود را از طریق وقف کردن و بندگی خود در مقابل قدرتی بزرگتر بدست می‌آورند ( گزیده ای ازویکی پدیا ).شیطان پرستی به جای اطاعت از قوانین خدایی یا قوانین طبیعی و اخلاقی، عموماً بر پیشرفت فیزیکی خود با راهنمایی‌های موجودی مافوق یا قوانینی فرستاده شده تمرکز دارد. بعضی شیطان پرستان به طور داوطلبانه بعضی از قوانین اخلاقی را انتخاب می‌کنند. بر این مبنا شیطان پرستان به دو گروه اصلی شیطان پرستان فلسفی و شیطان پرستان دینی تقسیم بندی می‌شوند.

شیطان پرستی فلسفی : پایه‌ گذاری این فرقه از شیطان‌ پرستی به آنتوان لاوی نسبت داده می‌شود . او کسی بود که کلیسای شیطان را تأسیس کرد. در نظر شیطان پرستان فلسفی ، محور و مرکزیت عالم هستی، خود انسان است ، و بزرگترین آرزو و شرط رستگاری این نوع از شیطان پرستان برتری و ترفیع ایشان نسبت به دیگران است. شیطان پرستان فلسفی عموماً خدایی برای پرستش قائل نمی‌دانند و به زندگی غیر مادی بعد از مرگ نیز عقیده‌ای ندارند.

شیطان پرستی دینی : این نوع شیطان پرستی شبیه شیطان پرستی آنتون لاوی است اما با این تفاوت که در این نوع ، شیطان جنبه خدایی و متافیزیکی دارد و این جنبه برداشته شده از ادیان ابراهیمی ، افسانه‌ها ، آیین‌های متفاوت و یا صرفا ساخته شده ذهن پیروان آن می‌باشد(گزیده ای ازویکی پدیا ) .

فلسفه شیطانی لاوی : شیطان می‌گوید دست و دلبازی کردن بجای خساست . شیطان می‌گوید زندگی حیاتی بجای نقشه خیالی و موهومی روحانی. شیطان می‌گوید دانش معصوم بجای فریب دادن ریاکارانه خود . شیطان می‌گوید محبت کردن به کسانی که لیاقت آن را دارند بجای عشق ورزیدن به نمک نشناسان . شیطان می‌گوید انتقام و خونخواهی کردن بجای برگرداندن صورت . شیطان می‌گوید مسئولیت پذیری در مقابل مسئولیت پذیران بجای نگران بودن خون آشام‌های غیر مادی . شیطان می‌گوید انسان مانند دیگر حیوانات است ، گاهی بهتر ولی اغلب بدتر . شیطان تمام آن چیزهایی که گناه شناخته می‌شوند را ارائه می‌دهد ، چون که تمام آنها به یک لذت و خوشنودی فیزیکی، روانی یا احساسی منجر می‌شوند . شیطان بهترین دوست کلیساست چرا که در میان تمام این سالها وجود شیطان دلیل ماندگاری کلیساها است( گزیده ای ازویکی پدیا ) .

پیشینه و ادبیات تحقیق :

سالهای پس از رنسانس را می توان به سالهای افسارگسیختگی جهان غرب در تمامی ابعاد فردی ، اجتماعی و جنبه های متعدد روابط انسانی توصیف کرد . پس از برداشته شدن یوغ تعالیم متعصب کلیسای کاتولیک از گردن انسان غربی چند کنش مهم فکری و فلسفی شکل گرفت که از جمله آنها رویکردهای متفاوت به مساله انسان و رابطه او با خدا ست که زمینه های شکل گیری بسیاری از جریان های فلسفی را فراهم آورد  ( ویزه نامه ناتوی فرهنگی ۲ بسیج دانشجویی .).در سالهای آغازین قرن بیستم برخی عناصر فاسد الاخلاق با اتکا به گرایش ها و نظریات تورانی و پروتستانی بطور مخفیانه جریان شیطان پرستی را با ویژگی هایی چون گناه گرایی ، قتل ، تجاوزات جنسی ، نابود کردن اصول اخلاقی ، بی توجهی به مسایل توحیدی و … پایه گذاری کردند( ویزه نامه ناتوی فرهنگی ۲ بسیج دانشجویی .)

سال ۱۹۶۰ را می توان به طور جدی آغاز دوره جدید حیات و فعالیت شیطان پرستان در آمریکا دانست ، یعنی زمانی که یک جریان خاص شیطان پرستی مسیحی به طور رسمی در کشور امریکا فعالیت خود را به عنوان یک فرقه و مکتب آغاز کرده است. نکته قابل توجه نقش جدی یک مامور شناخته شده سازمان مرکزی جاسوسی آمریکا در شکل گیری جریان یاد شده است( ویزه نامه ناتوی فرهنگی ۲ بسیج دانشجویی .)

تشدید فعالیت‌های موسوم به شیطان پرستی در کشور و به ویژه در میان جوانان مرفه جامعه ، به معضلی اساسی و تهدیدی برای امنیت اخلاقی جامعه و جوانان تبدیل شده است . نمونه ای از این فعالیت ها  در یکی از باغ‌ های اطراف کرج  گزارش شدد، پارتی مختلطی که پس از آگاهی مأموران با مراجعه به محل ، حدود هشتاد نفر زن و مرد که بیش از دوسوم آنها دختران جوان و زنان بودند ، دستگیر شده‌اند. در این پارتی که یکی از بزرگترین پارتی ‌های مختلط به شمار می‌آمده ، بیشتر حاضران با مصرف شدید مشروبات الکلی و مواد مخدر، حالت غیر عادی داشته و حتی چند نفر از آنها به صورت کاملاً عریان در حال رقص در بین حضار بودند. مشخص شد که برگزارکنندگان این پارتی از وابستگان و مبلغان اصلی شیطان پرستی در تهران بوده‌اند(خبرگزاری تابناک ، ۱۳۸۷ .)

در حالی که بسیاری از کارشناسان بر افزایش خرافه  ‌گرایی و سوءاستفاده از احساسات مردمی طی چند سال اخیر تاکید کرده و نسبت به تبعات خطرناک آن هشدار داده‌اند ، خبرنگار البرز ضمن مراجعه به برخی فروشگاه های شمال و غرب تهران با عرضه فراوان و آزادانه نمادهای این گروه های انحرافی و التقاطی روبرو شد ، که در آن صلیبهای شکسته به عنوان یکی از نمادهای گروههای افراطی نژاد پرست و منحرف جنسی به چشم میخورد(البرز ، ۱۳۸۷ .)

علامت مخصوص شیطان پرستان

در حال حاضر  هفتاد فرقه و گروه شیطان پرست در ایران مشغول به فعالیت های خرافی و خلاف اخلاق می باشند. این اطلاع رسانی زنگ خطری را برای مسئولان به صدا در می آورد . برخی سایتهای خبری فعالیت این  مکتب خرافی را اصولگرایی معرفی نموده و تصاویر  منافی اخلاقی را از فرقه در ایتالیا نمایش داده اند. این گروهها با نام‌های مختلف در کشور در حال فعالیت هستند، که از طریق اینترنتی به عضو گیری می پردازند با استفاده از جذابیت‌های جنسی برگزاری مراسم رقص و موسیقی،جوانان را به کام فساد می‌کشانند.اما آنچه حائز اهمیت است تاکید براحاطه اطلا‌عاتی پلیس بر این گروهها و هشدار به برخورد با اعضای این فرقه می باشد.این هشدار می‌تواند آغاز برنامه ای تعبیر شود که پلیس برای برخورد با این گونه گروهها تدارک دیده است( برنا نیوز ، ۱۳۸۷٫)

در تحقیقات مستندی که به تازگی در اختیار مسئولان ارشد کشور قرار گرفته است ، لباس های گشاد ، لباس های رنگی جلف ، انگشتر‌های خاص تیغ دار، دستبندهای متنوع و عجیب ، گردنبندهای اسکلتی با موهای بلند یا سر طاس به عنوان نشانه‌های ویژه گروه‌های همسو با شیطان پرستی بیان شده است. عضو گروه تحقیقی که علاوه بر گزارش ، فیلم مستندی از فعالیتها و رفتارهای شیطان پرستان در ایران تهیه کرده است ،‌ گفت: متاسفانه برخی از آهنگ های آگهی بازرگانی ، و  تیتراژ برخی فیلمها و سریال ها ، در کنار صحنه آرایی برخی برنامه ها ، برگرفته از آئین‌ها و ملودی ‌های گروههای شیطان پرستی است(جام جم آنلاین ، ۱۳۸۷٫)

سرتیپ پاسدار حسین ذوالفقاری جانشین فرمانده نیروی انتظامی در مصاحبه ای با شهاب نیوز بیان نمود: هفتاد فرقه و گروه تخدیری شیطان پرستی به ایران وارد شده که نیمی از آنها فعال بوده و اقدام به ترجمه ، چاپ و توزیع قریب به دویست عنوان کتاب در این زمینه کرده‌اند . یکی از فرقه‌های انحرافی تحت عنوان تی اس ام توسط فردی بنام «الف» که خارج از کشور زندگی می‌کند هدایت می‌شود. این فرد با لابی صهیونیست‌ها مرتبط است. محبوبیت زیادی در بین جوانان دارد و صدها جوان در کلاس‌های او شرکت کرده و در مقابل او اشک ریخته و به گناهان خود اعتراف می‌کنند. فرد دیگری بنام «الف – ر» که زادگاهش یکی از شهرستانهای کشور است و دارای تعدادی مرید می‌باشد که برای مراد خود حاضرند هر کاری بکنند، دختران زیادی به خاطر او ازدواج نمی‌کنند و ادعا می‌کنند او همسر عرفانی آنهاست و او نیز ادعا می‌کند مرده را زنده می‌کند و عمدتا در تاریکی زندگی می‌کند. فرد دیگری بنام «ع -ی» ادعا می‌کند عرش به واسطه حضور او برپاست ، زلزله‌ها را پیشگویی می‌کند، انرژی درمانی می‌کند و روزانه تعداد زیادی بیمار به وی مراجعه می‌کند . این گروه‌ها ضمن برگزاری مراسم خاصی ، تبلیغ پوشیدن لباس خاص بعنوان لباس مقدس منقوش به نمادهای شیطان پرستی ، از گردنبند – صلیب شکسته یا صلیب برعکس- انگشتر با نقوش استخوانی و جمجمه انسان استفاده نموده و در برگزاری این مراسم ضمن شرب خمر اقدام به رقص و پایکوبی می‌نمایند(شهاب نیوز ، ۱۳۸۷ )

این افراد بر این باورند که باید برخلا‌ف ادیان به ویژه اسلا‌م، عمل کرد و با انجام اعمال دلخواه و کارهای خلا‌ف، دنیا را به هرج و مرج و آشوب کشاند. افراد عضو این گروه در برخی رشته‌های ورزشی، مهارت خاصی دارند و به منظور جذب نوجوانان وجوانان هنگام ورزش از موزیک‌های خاص شیطان پرستی استفاده می‌کنند. این گروه‌ها دارای کتاب‌هایی به زبان لا‌تین بوده و با تجمع در پارک‌ها و تفرجگاه‌ها درباره رخدادهای جدید در سطح کشور در رابطه با شیطان بحث وگفت‌وگو می‌کنند(شهاب نیوز ، ۱۳۸۷ .)

اصول مشترک این فرقه ها انحراف از ادیان و وعده های کاذب و سوئ استفاده از گرایش جوانان به مبدا هستی و سوئ استفاده جنسی است . ماموریت اخیر این افکار وارداتی را اسلام ستیزی، مسلمان گریزی و تخدیر اصول پاک ناب محمدی و نفی واژه های ایثار و شهادت است . در جهان بیش از ۴۰۰۰ فرقه تخدیری و خرافه پرستی متولد شده و منشا همه آنها غرب و صهیونیستاست(شهاب نیوز ، ۱۳۸۷ .)

به گفته کارشناسان سرنخ همه فسادهای فرهنگی صهیونیست ها می باشند. این افراد با تسلطی که بر رسانه های مهم جهان دارند به جعل ادیان و شیوع خرافه های بی اساس می پردازند و به اعمالی غیر انسانی و منافی اخلاق دست می زنند . مانند خودسوزی دست جمعی و کشتن افراد بیگناه زیادی در مترو ژاپن (شهاب نیوز ، ۱۳۸۷ .)

به گفته برخی محققان ، بنیانگذار فرقه شیطان پرستی یک صهیونیست بنام آنتوان لوی است . رقص ، خوردن مشروبات الکلی و اعمال جنسی  و مصرف انواع و اقسام مواد مخدر و روان گردان در گروههای شیطان پرست مانند متالیکا جایگاه خاصی دارد . صنعت سکس ، تولید و فروش مشروبات الکلی و قاچاق مواد مخدر ، قمار و صنعت سینما در انحصار صهیونیست ها قرار دارد . غول صنایع مشروب سازی ، یک صهیونیست بنام ساموئل برنفمن است، که دفتر مرکزی آن در نیویورک است و دارای ۱۲۰ شعبه در سراسر جهان است . اولین فیلم غیر اخلاقی جهان در زمینه مواد مخدر و سکس توسط یک صهیونیست بنام پرمینگر در سالهای ۱۹۵۳ و ۱۹۵۹ ساخته شد(شهاب نیوز ، ۱۳۸۷ .)

شیطان پرستان به دنبال این اهداف هستند :

جعل تاریخ قیام و شهادت و رسالت پیامبران و نقش شیطان در جامعه بشری

– ترویج و اشاعه فساد ، فحشا ، بی بندوباری ، اعتیاد به مواد مخدر و داروهای روان گردان و الکل .

جلوگیری از سازندگی فردی و اجتماعی .

حساسیت زدایی از فساد و فحشا و هتک حرمت به اسلام .

– پوچگرایی ( نیهیلیسم .)

افزایش جرایم سازمان یافته و به خطر انداختن امنیت اجتماعی .

انجام فعالیت های خرابکارانه و جاسوسی در جهت اهداف صهیونیسم  و آمریکا

رواج بیماریهای روحی روانی و جسمی مانند ایدز و افسردگی و در نهایت کاهش نیروهای جوان و آینده ساز جامعه(شهاب نیوز ، ۱۳۸۷ )

ضرورت تحقیق :

نماد شیطان پرستی از صلیب شکسته و ستاره پنج پر گذشته و دیگر، نماد آن کشتن کورکان و نوشیدن خون آنان ، خوردن ادرار و مدفوع و نوشیدن مشروبات اللکی در جمجمه است . شیطان پرستی یکی از بزرگترین تهاجمات فرهنگی است که نسل جوان و ناآگاه جامعه را هدف قرار داده تا با به ابتذال کشاندن آنها ، این سرمایه بزرگ جامعه را به افرادی پوچ و بی هدف تبدیل نمایند که توانی برای دفاع از فرهنگ و آداب و رسوم دینی و مذهبی خود را نداشته باشند و با انداختن آنان به دام انواع و مواد مخدر و داروهای روان گردان آنها را افرادی سست و بی فایده تبدیل نمایند که به مانند عروسک خیمه شب بازی سر نخ انان را  به دست گیرند و با رها نمودن آن نخ ، این افراد را به جسمی بیجان و بی مایه تبدیل می شوند .

بیان علل و پیامدها :

خانواده مهمترین نهاد اجتماعی جهت رشد ارزشهای اسلامی و اخلاقی و پرورش شخصیت و می توان مهمترین علل گرایش به سمت معضلات اجتماعی را در خانواده جستجو کرد :

خانواده نهادی است که شدت ، عمق و گستردگی روابط و تعاملات در آن از هر جای دیگری بیشتر است . همه مردم خانواده را نهادی پر از صمیمیت ، دوستی و امن ، که آسایش اعضا را تامین می کند ، تصور می نمایند. نهادی که ما را قادر می سازد از ناملایمات زندگی بگریزیم . خانواده مرکب از گروهی از افراد است که از طریق خون یا فرزند خواندگی به یکدیگر مربوط و منسوب بوده و برای مدتی طولانی و نامشخص با هم زندگی می کنند . در بین تمامی نهادها ، سازمانها و تاسیسات اجتماعی خانواده نقش و اهمیتی خاص و بسزا دارد . تمامی افراد           مصلحت اندیش و حتی رویاگرایان بر خانواده و اهمیت حیاتی آن بر جامعه تاکید ورزیده اند . بی هیچ شک و تردید هیچ یک از آسیب های اجتماعی بدون تاثیر از خانواده پدید نیامده است . نهاد خانواده زمانی می تواند کارکرد خودش را به درستی انجام دهد که دچار نابسامانی و آشفتگی نباشدو خشونت از عواملی است که سلامت و امنیت خانواده را تهدید می کند . خشونت خانوادگی یا خشونت علیه زنان و کودکان در خانواده شایع ترین شکل خشونت خانگی است، که بنیان این نهاد اجتماعی را ویران می سازد و خانواده نمی تواند نقش سازندگی خود را انجام دهد( شهلا اعزازی ، ۱۳۸۷٫)

خشونت خانگی علیه زنان و نوجونان و جوانان ، عدم توجه به نیاز و مشکلات آنان و ایجاد محیطی رعب آور برای فرزندان پیامدهای اجتماعی وخیمی داشته و ممکن است مسائلی را برای آنان بوجود آورد که گاهی جبران ناپذیر و گاهی نیز رفع آن بسیار دشوار است .یکی از این معضلات فرار جوانان و نوجوانان از خانه و گرفتار شدن آنان در دام انحرافات اجتماعی و قاچاقچیان فساد است( شهلا اعزازی ، ۱۳۸۷٫)

فرار از خانه از جمله رفتارهای ناسازگارانه ای است که از کودکان ، نوجوانان و جوانان سر می زند . اگر چه در نگاه اول فرار پدیده ای فردی به نظر می رسد ولی با توجه به پیامدهای وخیم آن برای جامعه باید از جمله آسیبهای اجتماعی بحساب آورد . فرار از منزل به عنوان یکی از معضلات خانوادگی و اجتماعی فراگیر در سطح جهان مطرح است . در ایران نیز در سالهای اخیر کارشناسان و رسانه ها نسبت به بحرانی شدن این مساله هشدار داده اند زیرا تعداد دختران فراری به گونه ای نگران کننده افزایش یافته است. از لحاظ قانونی هر کودک یا نوجوان کمتر از ۱۸ سال که بدون رضایت و اجازه والدین یا ولی قانونی محل زندگی خود را ترک کند بزهکار شناخته شده و رفتار او ناسازگاری تلقی می شود فرار را        می توان نوعی مخالفت نوجوانان و جوانان در مقابل افراد با نفوذی مانند والدین ، خواهر و برادر بزرگتر و نیز نوعی رفتار ناهنجار از جانب نوجوان و جوان دانست.بر این اساس ترک خانه و نهایتا گرفتاری در دام بزه و فحشا یکی از پیامدهای جبران ناپذیر نابسامانی و تشنج در کانون خانواده است( شهلا اعزازی ، ۱۳۸۷٫)

خشونت خانگی معضل اجتماعی جدیدی نیست . در سده های میانه و اوایل صنعتی شدن ، خشونت نسبت به زنان یک جنبه متداول ازدواج بود . خشونت علیه زنان در خانه گاهی جزئی تصور می شد ، اما شواهد و مدارک از پناهگاههای زنان مضروب شده خلاف آنرا نشان می دهد( شهلا اعزازی ، ۱۳۸۷٫)

خشونت علیه زنان به هیچ وجه خاص جوامع عقب افتاده یا جوامع مسلمان نیست ، در پیشرفته ترین کشورهای جهان ، زنان و کودکان از تبعات و عوارض ناشی از خشونت ، بخصوص در زندگی خانوادگی رنج می برند و آزارهای جسمانی و جنسی و روانی نتنها تندرستی ، سلامت عقلانی ، تعادل عاطفی و روانی آنها را به خطر می اندازد بلکه جامعه را نیز متضرر  می سازد( شهلا اعزازی ، ۱۳۸۷٫)

خشونت خانوادگی پدیده ای جدید نیست اما توجه به آن به عنوان مساله ای اجتماعی، جدید است. در کشورهای غربی از حدود ۳۰سال پیش و در ایران از چند سال پیش نگاه افراد متخصص به این پدیده جلب شده است . در حال حاضر ، در ایران بسیاری از آسیب ها و مسائل اجتماعی در رابطه با خانواده وجود دارد از جمله این مسائل می توان به مشکل دختران فراری و افزایش خودکشی و خودسوزی در میان زنان و افزایش طلاق و خشونت های خانوادگی اشاره کرد . در نقاط مختلف دنیا بین ۱۶ تا ۲۵ درصد از زنان با خشونت های جسمی توسط شرکای زندگیشان در رنج بوده و حداقل یک زن در طول زندگی خود مورد تجاوز یا در معرض آن قرار گرفته اند ( شهلا اعزازی ، ۱۳۸۷٫)

به گزارش سازمان ملل ، از هر سه زن در جهان ، یک نفر در طول زندگی خود ، قربانی خشونت و تبعیض شده یا مورد تجاوز به عنف قرارمی گیرند. نتایج پژوهش ها حاکی از آنست که احتمال ضرب و جرح ، تجاوز و قتل زنان توسط همسرانشان ، بیش از هر کس دیگری است.

پیامد های ناشی از خشونت خانگی:

نتیجه خشونت خانوادگی نه فقط باعث ایجاد مشکلات فردی بلکه باعث مشکلات اجتماعی و تشدید روابط اقتداری در جامعه خواهد شد ، که در خانواده ها انعکاس خواهد یافت . بررسی مشکلات خانواده بدون توجه به ساختار اجتماعی که بوجود آورنده روابط خانوادگی است به نتیجه مطلوب نخواهد رسید( شهلا اعزازی ، ۱۳۸۷٫) آن چیزی که اهمیت خشونت خانگی علیه زنان را مشخص می کند ، وجود رفتار خشونت آمیز در میان افرادی است که طبق باور عمومی ، به یکدیگر علاقه دارند و روابط میان آنها بر پایه محبت و صمیمیت شکل گرفته است( شهلا اعزازی ، ۱۳۸۷٫)بد رفتاری و شکنجه های بدنی بر رشد زنان تاثیر می گذارد و تحقیر و خوار کردن آنها در نهایت به عجز و ناتوانی در تصمیم گیری منتهی        می شود و توانمندی را از زن ساقط می کند ، در نتیجه زنان قربانی نتنها توانائی اداره سرپرستی فرزندان و خانه و خانواده خود را ندارند ، بلکه از مشارکت در ابراز عقیده در تصمیم گیری های سرنوشت ساز اجتماعی نیز محروم می مانند( شهلا اعزازی ، ۱۳۸۷٫)

تاثیر خشونت تنها به فرد قربانی محدود نمی گردد و بر افراد دیگر ، سازمانها ، نهادها و در نهایت کل جامعه تاثیر می گذارد . تاثیر اعمال خشونت آمیز بر یک فرد بطور شعاعی در جامعه پخش می گردد و افراد دیگر را نیز در بر می گیرد و پدیده ای بنام گردش خشونت بوجود می آورد که خشونت را در جامعه همیشگی می کند. اعمال خشونت خانوادگی باعث تعداد زیادی از مرگ و میر ها در خانواده شده است و بخصوص عده زیادی از نوزادان به دست خانواده خود کشته شده اند . بر اساس گزارش بهزیستی کشور (۱۳۸۱) ۷۰ درصد کودک آزاری هاتوسط والدین و بعضا بدست نامادری ، ۶۶ درصد توسط مردان و ۲۵ درصد نیز  مربوط به خانواده های طلاق و خشونت است. ویژگی بسیار مهمی که در اثر اعمال خشونت به چشم می خورد پدیده جاودانی شدن خشونت است. احتمال دارد افرادی که در خانواده به سوئ رفتار مواجه بودند بیشتر از افراد معمولی در بزرگسالی به عنوان قربانیان خشونت مطرح شوند ، یعنی در شرایطی کاملا متفاوت با شرایط قبلی ، باز هم اعمال خشونت آمیز تحمل کنند . از طرف دیگر احتمال اینکه افراد تحت خشونت، خود به عامل خشونت تبدیل شوند نیز بسیار زیاد است . بنابراین بر اثر اعمال خشونت در خانواده ، احتمال زیادی وجود دارد که افراد ، هم به قربانی و هم به عامل خشونت تبدیل گردند. تدبیرهای موجود برای حل این مشکل عظیم اجتماعی یعنی خشونت مردان علیه زنان وکودکان و پیامدهای آن کارساز نیست و باید به گونه ای بنیادی تر به دنبال شناسائی سرچشمه های نابرابری ها بود.

علل و عوامل خشونت خانگی:

خشونت خانگی علیه زنان از دید منتقدان فمینیست پوشیده نمانده است . از منظر آنها جامعه شناسی، زیر سلطه مردانه و دانش مردانه است که در آن مسائی مردانه بررسی می شود اما مسائل و مشکلات زنان در حاشیه باقی می ماند . بنابراین نتنهااز نظریه های جامعه شناسی ، که روشهای تحقیق آن نیز برای بررسی های مربوط به زنان نامناسب است ، باید استفاده نمود، بلکه برای شناخت موقعیت زنان در جامعه باید از روش درون فهمی با سوژه نیز استفاده کرد( شهلا اعزازی ، ۱۳۸۷٫) در کشور ما نیز افراد متعددی به تحقیق و مطالعه در این زمینه پرداخته اند که با اهمیت ترین آنها عبارتند از : کتاب پژوهشی درباره خشونت علیه زنان در ایران از مهرانگیز کار و مقالات ایشان ، کتاب «خشونت خانوادگی» ( زنان کتک خورده ) از شهلا اعزازی که پژوهشی در شهر تهران می باشد و چندین مقاله دیگر از ایشان.

مهرانگیز کار در کتاب پژوهشی خود در باره خشونت علیه زنان ضمن ارائه تعریفی جامع از انواع خشونت پنهان و آشکار علیه زنان و اشکال مختلف فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی این خشونت ها که بخشی ریشه در فرهنگ و سنت دارد و بخشی حاصل تداوم تبعیض علیه زنان در ساختار حقوقی ، اقتصادی و سیاسی جامعه است ، بر این نظر است که شاید تداوم خشونت در ساختارهای غیر فرهنگی نیز خود برآیندی از ساختار فرهنگی است که مردم و جامعه را بجای اینکه برآشوبند ، وادار به پذیرش این اشکال از خشونت می کند . در عین حال نویسنده در همان آغاز کتاب با تاکید بر این نکته که خشونت علیه زنان به هیچ وجه خاص جوامع عقب افتاده یا جوامع اسلامی نیست ، اضافه می کند در      پیشرفته ترین کشورهای جهان ، زنان و کودکان از تبعات و عوارض ناشی از خشونت ، بخصوص در زندگی خانوادگی رنج می برندو آزارهای جسمی و جنسی و روانی نتنها تندرستی ، سلامت عقل ، تعادل عاطفی و روانی آنها را به خطر می اندازد ، بلکه دولتها را با مشکلات گوناگون اقتصادی ، فرهنگی و خدماتی درگیر  می کند و موجب بسیاری از معضلات اجتماعی از جمله فرار از خانه و تمایل به سمت قاچاقچیان فساد ، فرقه های انحرافی و مراکز فساد و فحشا می شود.شهلا اعزازی در کتاب «خشونت خانوادگی زنان کتک خورده» سه مبحث کلی را مورد بررسی قرار می دهد. داده های نظری و تجربی نشان می دهند که مهمترین عامل عادی شدن خشونت در خانواده ها بی قدرتی زنان و وابستگی آنها به مردان است. از این رو افزایش قدرت زنان مهمترین عامل برای مقابله و قطع خشونت مردان است. با وجود کلیه مشکلات که برای بررسی پدیده خشونت خانوادگی وجود داشت و هنوز هم وجود دارد ، حداقل در آمریکا از دهه ۸۰ ، بررسی های متعددی صورت گرفت و در حین انجام این بررسی ها ، که از آن تحت عنوان مرحله توجیه نام می برند ، برای پیشبرد روشهای تحقیق کوشش بسیاری صورت گرفت ، اما مشکلات اساسی ناشی از ذات پدیده هنوز هم مطرح است.مشکلات اساسی مربوط به بررسی های خشونت خانوادگی در دومفهوم خانواده و خشونت مطرح می شود . در اکثر فرهنگ ها و جوامع ، ازدواج و خانواده نشان دهنده محیطی خصوصی است که به روی افراد غریبه ، و به خصوص محققان ، بسته است. بسیاری از ویژگی ها و روابط درون خانواده ، به منزله روابط و ویژگی های خصوصی در نظر گرفته می شود و تمایلی به اظهار آنها به دیگران وجود ندارد . از جمله مسائل خصوصی می توان میزان درآمد ، چگونگی روشهای تربیتی فرزندان یا نوع مذهب نام برد . با اینکه تمایل چندانی به ابراز واقعیت در مورد این سوالات وجود ندارد ، اگر در تنظیم سوالات دقت کافی به عمل آید ، امکان پاسخگوئی وجود دارد. سوالات مربوط به چگونگی روابط جنسی و همچنین وجود خشونت در خانواده معمولا با واکنش منفی اعضا روبرو می شود . این مفاهیم در محیط خانواده ، به دور از چشم دیگران و به دور از چشم محققان ، وجود دارند و تمایلی به بیان و تشریح آنها هم دیده نمی شود . بدین ترتیب ، در بسیاری از موارد ، محقق ناچار است راه خود را در تاریکی بیابد.

رفتارهای ناپسند پدران و مادران و عدم توجه به امیال ، خواسته ها و نیاز های آنان و ایجاد محیطی ناامن از لحاظ روحی روانی و جسمی و تحریکات دوست نماها و ایجاد کردن محیطی آرمانی در خارج از خانه در ذهن جوانان، موجب فرار جوانان از خانه و خانواده می گردد.  کودکان به علت ویژگیهائی که از نظر سنی دارند بسیار آسیب پذیر هستند و نیاز به حمایت و مراقبت دارند. اما گاهی بزرگسالان به علل مختلف به جای حمایت و مواظبت از کودکان آنان را مورد آزار و اذیت قرار می دهند.کودک آزاری شامل رفتارهائی است که توسط افراد دیگر خصوصا بزرگسالان نسبت به کودکان انجام می گیرد و به نوعی به سلامت جسمی و روانی کودکان آسیب می رساند . رفتارهائی که به صورت تصادفی انجام می شود کودک آزاری بحساب نمی آید . مانند اینکه کودکی به علت تصادف با اتومبیل دچار نقص جسمی شود( شهلا اعزازی ، ۱۳۸۷٫)

کودکان به صورتهای مختلف مورد آزار قرار می گیرند:

۱– کودک آزاری جسمی : یعنی رفتارهائی که به جسم کودک آزار می رساند : مانند کتک زدن ، مجروح کردن ، شکستن اندامها و

۲– کودک آزاری روانی : شامل رفتارهائی است که به سلامت روانی کودک آسیب می رساند مانند : توهین کردن ، ترساندن ، تحقیر کردن ، تبعیض و

۳– بی توجهی و غفلت : یعنی توجه نکردن به نیازهای اساسی کودکان مانند : تغذیه ، بهداشت ، پوشاک ، آموزش و … در حدی که به سلامت جسمی و روانی آنان آسیب برساند.

۴– سوئ استفاده : یعنی استفاده از کودکان در ارتباط با مواد مخدر ، وا داشتن آنان به کارهای دشوار ، سوئ استفاده های جنسی به طرق مختلف و … ( نوابی نژاد،۱۳۷۰٫)

کودک آزاری دارای علل و عواملی است که برخی از آنها عبارتند از :

۱– نا آگاهی والدین : گاهی والدین یا افراد دیگر که به کودک آزار می رسانند ، نمی دانند که رفتار آنان کودک آزاری است . مانند : کسانی که کودکان را تنبیه بدنی می کنند، مورد تحقیر و توهین قرار می دهند، به نیازهای اساسی آنان توجهی ندارندو این رفتارها را عادی و معمولی می دانند.

۲– مشکلات اقتصادی : فقر سبب می شود که کودکان از دسترسی به نیازهای اساسی خود مانند آموزش ، بهداشت ، تغذیه و… محروم شوند و یا والدین به علت فشارهای مالی با رفتارهائی مانند : پرخاشگری ، خشونت ، بی توجهی و … کودکان را مورد آزار قرار دهند.

۳– اعتیاد: به علت خصوصیاتی که در افراد ایجاد می کند مانند : پرخاشگری ، بی مسوولیتی ، کاهش عواطف و… سبب می شود که کودکان مورد آزار بویژه از نوع سوئ استفاده قرار گیرند.

۴– بیماریهای روانی : در صورتیکه والدین به بیماریهای روانی مبتلا باشند ، با رفتارهائی مانند : تند خوئی ، خشونت ، ناسازگاری ، بی توجهی و … که ناشی از بیماری روانی آنهاست ، سبب آزار کودکان می شوند.

۵– مشکلات خانوادگی : مشاجرات شدید و طولانی والدین ، جمعیت زیاد خانواده ، شیوه های تربیتی نامناسب ، در برخی موارد وجود ناپدری و یا نامادری و … سبب می شود که کودک مورد آزار قرار گیرد .

۶– مشکلات کودکان : کودکانی که مشکلات نسبتا پایدار و طولانی دارند ، بیشتر از سایر کودکان مورد آزار قرار می گیرند. مانند کودکانی که دچار بیماریهای جسمی مزمن و طولانی مدت یا مشکلات رفتاری از قبیل پرخاشگری ، بی قراری ، بیش فعالی ، فشار عصبی، شب ادراری و … هستند. به علت مشکلاتی که برای بزرگسالان ایجاد می کنند و نیز به سبب نا آگاهی والدین از این مشکلات ، اغلب مورد آزار جسمی و روحی قرار می گیرند.

۷– مشکلات مدرسه : مشکلاتی که در مدرسه برای کودکان ایجاد می شود مانند : انتظار بیش از حد ، ندیدن تفاوتها ، ایجاد فشار عصبی و رقابت شدید ، تبعیض ، تنبیه بدنی ، تحقیر و توهین و … سبب آزار جسمی و روانی کودکان می شوند( نوابی نژاد،۱۳۷۰).

بنابر این برای رفع این مشکل بایستی:

۱– کودکان را بهتر و بیشتر بشناسیم : شناخت کودکان و نیازهای آنان سبب می شود که رفتار بهتری با آنان داشته باشیم . برای این کار می توانیم از روشهای مختلف مانند: خواندن کتابهای مناسب ، شرکت در کلاسهای آموزشی ، مشورت کردن با افراد آگاه و متخصص امر و … استفاده کنیم .

۲– علت کودک آزاری را بشناسیم : کودک آزاری مانند هر رفتار دیگری علتی دارد. سعی کنیم علت آنرا پیدا کنیم و با بر طرف کردن آن ، کودک آزاری را کاهش دهیم ممکن است برخی از مشکلات را نتوانیم از بین ببریم ، در آن صورت پذیرفتن آن بهتر از آزار رساندن به کودک است.

۳– از دیگران کمک بگیریم : کمک گرفتن و مشورت کردن نشانه هوشیاری و آگاهی است ، نه ناتوانی . برای کاهش مشکلات خود می توانیم از مراکز مشاوره حضوری ، تلفنی ، سازمانهای غیر دولتی ، افراد آگاه و … کمک بگیریم.

۴- آرامش خود را حفظ کنیم : زندگی همیشه با مشکلات همراه است ، سعی کنیم خشم خود را کنترل کنیم و برای مشکلات چاره جوئی کنیم . بسیاری از کودک آزاری ها در شرایطی انجام  می گیرد که والدین قادر به کنترل خشم خود نیستند . کنترل خشم آموختنی است و می توانیم با تمرین بر خشم خود کنترل کنیم( نوابی نژاد،۱۳۷۰٫). خشونت خانگی یکی از دلایل فرار از خانه و گرایش جوانان و نوجوانان به سمت فرقه های انحرافی است اما موضوع به اینجا ختم نمی شود پیامدهای مهمی نیز دارد که برخی از آنه عبارتند از:

الف) اعتیاد به مواد مخدر و داروهای روان گردان :

اعتیاد یک بیماری اجتماعی است که دارای عوارض جسمی و روحی است. اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهمترین مشکلات اجتماعی ، اقتصادی و بهداشتی است که عوارض ناشی از آن تهدیدی جدی برای جامعه بشری محسوب شده و موجب رکود اجتماعی در زمینه های مختلف می گردد. همچنین ویرانگری های حاصل از آن ، زمینه ساز سقوط بسیاری از ارزش ها و هنجارهای فرهنگی و اخلاقی شده و بدین ترتیب سلامت جامعه را بصورت جدی به خطر می اندازد و تا زمانی که علت گرایش فرد به مواد مخدر مشخص نشود و جهت حل بنیادی مشکل اقدام نگردد، درمان جسمی و روحی آن دوام نداشته و دوباره فرد به سمت ماده مخدر گرایش پیدا می نماید(حبیبی نیا ،۱۳۸۰٫)در صورتیکه نوجوان یا جوان بر اثر عوامل مختلف نظیر شرایط غیر قابل تحمل در خانواده از خانه فرار نماید ،پس از فرار، شرایطی سخت و رقت انگیز و سرنوشتی شوم در انتظارش است.  ۲۰ درصد از این افراد نحوه تامین مخارجشان بعد از فرار ، از طریق فروش موادمخدر ، ۵۵ درصد از شیوه خود فروشی و ۲۵ درصد از طریق دزدی و گدایی بوده است. این افراد در ابتدا خود قربانی و معلول شرایط خاص خانواده هستند ، سپس خودشان منشا بسیاری از آسیب ها و ناهنجاریها در جامعه می شوند، در این حالت هم، خودشان به نوعی قربانی هستند ( نوابی نژاد،۱۳۷۰٫). یکی از بیماریهای رایج و خطرناک در میان شیطان پرستان به دلیل روابط جنسی نامشروع و نامعقول ایدز است که نتنها خود فرد در معرض خطر است بلکه می تواند گریبانگیر بسیاری از افراد بی گناه نیز شود.

 ایدز :

بیماری ایدز از طریق ویروسی بنام HIV انتقال می یابد . این ویروس قدرت دفاعی بدن را از بین می برد و فرد به عفونت های مختلف دچار شده و به مرور زمان می میرد.ایدز ابتدا در آمریکا ، اروپاو آفریقا و سپس در آسیا توجه جهانیان و علم پزشکی را به خود جلب کرد. بدون شک ایدز بزرگترین مشکل جامعه پزشکی و جهان است . در حدود ۱۷۰ کشور تاکنون وجود ایدز را در کشور خود گزارش کرده اند و در مابقی کشور ها به دلایل مختلف از جمله عدم دسترسی به امکانات تشخیصی و یا عدم تمایل به طرح مساله در میان کشورها این موضوع گزارش نشده به هر صورت امکان وجود این ویروس مرگبار در آن کشورها بسیار زیاد است(بروشور سازمان یونیسف و وزارت بهداشت ،۱۳۸۰٫). اولین مورد ایدز در کشور آمریکا در میان همجنس بازان گزارش شد.در ابتدا همه فکر می کردند که این بیماری مهلک مخصوص کشورهای غربی است اما با شیوع آن در آفریقا و آسیا به این نتیجه رسیدند که ایدز حدو مرزی را  نمی شناسد(بروشور سازمان یونیسف و وزارت بهداشت ،۱۳۸۰٫)

بنا بر گزارش سازمان بهداشت جهانی تا سال ۲۰۰۰ حدود ۵۵ میلیون مرد و زن در جهان آلوده به ویروس ایدز بوده اند. این سازمان تخمین می زند که تاکنون ۳۵۰ میلیون نفر به ویروس ایدز آلوده  شده اند و روزانه حدود ۱۸ نفر به تعداد آلوده شدگان در جهان افزوده می شود. در آسیا ، تنها در کشور هندوستان بیش از ۶ میلیون نفر آلوده به ویروس ایدز هستند و در کل قاره این تعداد به ۱۲ میلیون رسیده است(بروشور سازمان یونیسف و وزارت بهداشت ،۱۳۸۰٫)

پرخاشگری و خشونت:

کاکلی(۱۹۹۸) در تعریفی نسبتاً جامع از پرخاشگری آن را چنین تعریف می‏کند: پرخاشگری ناظر به رفتاری است که با نیت تخریب اموال یا صدمه زدن به شخص دیگر انجام می‏شود و متضمن بی توجهی محض به سلامت دیگران و احتمالاً خود است؛ پیامدهای پرخاشگری ممکن است فیزیکی یا روانی باشد. وی آنگاه در تعریف خشونت و تمایز آن از پرخاشگری به کنش فیزیکی اشاره می‏کند: ”خشونت، کنشی فیزیکی است که با بی توجهی کامل به سلامت خود و دیگران، یا به منظور آسیب رساندن به شخص دیگر یا تخریب دارایی‏ها انجام می‏شود. بنابراین، می‏توان خشونت و پرخاشگری را از نظر مفهومی به عنوان کنش و عملی در نظر گرفت که از روی اراده و آگاهی، به منظور آسیب‏رسانی فیزیکی یا روحی– روانی به دیگری انجام می‌پذیرد. افزون براین، در تعریف پرخاشگری و خشونت، به عامل بی‌توجهی به پیامدهای عمل که منجر به آسیب دیدگی دیگران یا خود می‏شود نیز تاکید می‏شود.بررسی هایی که در مورد علل پرخاشگری انجام شده بیانگر اینست که تنش در محیط خانواده و رفتارهاى نامناسب والدین، ارتباط با دوست نماها و بستگان داراى سابقه جرم، حرکات و اعمال خشونت آمیز و پرخاشجویانه افراد دیگر علیه شخص و تمایل به سمت فرقه های انحرافی بر میزان خشونت و پرخاشگرى تأثیر زیادى دارند. دلایل اقتصادى، اجتماعى، فرهنگى و سیاسى هم در افزایش روند خشونت نقش دارند.در صورتی که بین اهداف فرهنگی جامعه و ابزارهای نهادی جهت تحقق آنها شکاف ایجاد شود، ثبات اجتماعی دچار اختلال می‌شود. پرخاشگری و خشونت به هم مرتبط هستند( آندرسون، ۲۰۰۳٫). عواملی مانند وضعیّت تجرد- تاهل، مصرف مواد مخدر، کیفیّت گذران اوقات فراغت، فروپاشی خانواده و محیط نامناسب جامعه می تواند از علل پرخاشگری افراد باشد. متغیّرهای سن، میزان کنترل و نظارت خانواده، پایگاه اقتصادی و اجتماعی دارای تأثیر منفی و معناداری بر گرایش افراد به پرخاشگری دارند، و متغیّرهای سابقه‏ی دعوا و نزاع، سابقه‏ی تنش و ناکامی در فعالیّت‏های تحصیلی و آموزشی، مصرف مشروبات الکلی، مصرف سیگار، سابقه‏ی تنش در محیط خانواده، سابقه‏ی رفتار مجرمانه، داشتن دوستان و همسالان دارای سابقه‏ی جنایی، ارتباط با خویشاوندان دارای سابقه‏ی جنایی، در گرایش به ارتکاب رفتارهای پرخاشگرانه و خشونت آمیز تاثیر دارد( نوابی نژاد،۱۳۷۰٫)

بیان راهکارها و پیشنهادات:

* در جامعه ای که ما در آن زندگی می کنیم ، ارزشها و فرهنگ اسلامی بر آن حکمفرماست .زندگی انسانی خودمستلزم اخلاق انسانی است وادیان آسمانی منجمله دین عزیز ما اسلام اصلاح اخلاقیات را زیربنای اصلاح جامعه میداند وتقریبا اساسی ترین پیام های قرآنی برمحوراخلاق وانسان سازی ارائه گردیده است. جوانان امروز آگاهی و شناخت بیشتری نسبت به نسل های ماقبل دارند . درعین حال جوانان دغدغه آینده را باید بیش ازدیگران داشته باشند وبه یقین بدانند که تهذیب نفس واصلاح اخلاق، آینده مطلوب شان را رقم میزند وتقریبا همه میدانند که اصلاح اخلاقیات و تقویت تقوا  اصلاح جامعه است وانسانی کردن جامعه درنخستین گام، نیاز به اخلاقی کردن جامعه و تقویت ایمان در افراد آن جامعه  دارد . بقول برخی دانشمندان اکثرارزشهای اخلاقی فرادینی است که خداوند بزرگ آنرا درسرشت آدمی به ودیعه نهاده و بحکم فطرت ، حسن وقبح آن محک می شود .  اخلاق اسلامی که غالبا ازآن دم زده میشود یک هدف غایی و معنوی است که پلکان صعود آن نیازمند سیر وسلوک معنوی است.  آنچه که درجامعه ما به حیث اخلاق مصطلح گردیده  رفتاروسلوک انسانی درقبال جامعه و محیط های مختلف اجتماعی است . جوانان بایستی بجای تقلید از رفتارهای مغایر با فرهنگ و ارزشهای اسلامی  که بیشتر برگرفته از رفتارهای کجروانه غرب و اروپاست ، فرهنگ اصیل و ناب اسلامی را رعایت کنند و از تقلید های کورکورانه  غربی بپرهیزند مطمئنا آثار تقوی مانع از رفتارهای ناپسند و کج روی می گردد. آیا دین مبین اسلام ، دشنام ، الفاظ رکیک ، آسیب رساندن به اموال و تجهیزات دولتی و غیر دولتی و صدمه وارد کردن به انسان ها را مجاز دانسته است .* خانواده یک نهاد اجتماعی است که بر محیط اطراف خود اثر گذار و از آن اثر پذیر است. جوانان و نوجوانان باید در محیط خانواده احساس امنیت و آسایش روحی ، روانی و جسمانی کنند. شیوه کنترل درخانواده ، می بایست بیشتر تشویقی باشد تاتنبیهی .

* تحصیلات پدر و مادر ، شغل آنان ، نحوه رفتار با فرزندان ، خودداری از رفتارهای عصبی و تندخوئی های ناگهانی و جلوگیری از کتک زدن فرزندان نقش بسزائی در تربیت فرزندان دارد.والدین باید مراقب رفتار فرزندانشان باشند و با منطق و دلیل آنها را راهنمائی کنند نه با خشونت و سختگیری عرصه را بر اوتنگ کنند .

* ازدواج یک نیاز برای جوانان است .« عدم توجه بموقع و کافی به آن»  به مانند « سهل انگاری در تشکیل خانواده و ازدواج سطحی و تنها بر مبنای احساس» ، هر دو ضربات جبران ناپذیری به جوان وارد می کنند . بنابراین باید به ازدواج جوانان از لحاظ زمانی و شرایط محیطی و شخصیتی توجه کافی از طرف والدین و مسوولین صورت گیرد.

* علاوه بر پدر و مادر و خانواده ، مسوولان آموزش و پرورش و معلمان هم نقش بسزائی در راهنمائی دانش آموزان دارند شاید خیلی از مسائلی را که پدر و مادر نتوانند برای فرزندانشان به صراحت بازگو کنند معلمان و مشاوران مدرسه بتوانند به راحتی به دانش آموزان، آموزش دهند و تاثیرش در جوانان و نوجوانان بیشتر باشد.

* مشغولیت جسمی و ذهنی کارآمد و به عبارت دیگر ایجاد زمینه کاری علاوه بر جنبه مادی و برطرف کردن نیازهای مالی فرد ،که بسیار مهم می باشد ( نیاز مادی جنبه های دیگر زندگی فرد را نیز تحت تاثیر قرار داده و موجب فشارهای عصبی در فرد می گردد)، موجب پر شدن اوقات و «عدم توجه» یا «حداقل توجه» به مسایل بی فایده و خانمانسوزی مانند مواد مخدر می شود.

* بزرگ نمودن بیش از «حد واقعی» یک هدف ، در صورت رسیدن و عدم رسیدن و دستیابی جوان به آن می تواند بسیار خطرناک و مضر باشد( مانند قبولی در دانشگاه .)

* بسیاری از صاحب نظران ، پیشگیری و دخالت بیشتر اجتماع را کلید مشکل دانسته که باید زود هنگام و از مدارس آغاز شود . بخشی از برنامه های پیشگیری کننده از معضلات اجتماعی ، به تعامل دقیق بین آگاهی ، برقراری ارتباط ، مدیریت استرس و حمایت بازمی گردد. به اعتقاد کارشناسان باید میان خانواده ها ،  تشکل ها ، مدارس ، پلیس و انجمن های نوجوانان تعامل و همکاری  وجود داشته باشد . برنامه های آموزشی برای بخش های مختلف از جمله گام های نخستین است. در نهایت برای هرگونه برنامه ریزی مهمترین کار کسب شناختی دقیق از ویژگیها و خصوصیت فردی و خانوادگی نیازهای مخاطبین است.

* یکی از عوامل موفقیت افراد و رسیدن به هدف مورد نظر ، ایجاد انگیزه منطبق بر نیاز افراد  است . اما باید دقت گردد که انگیزه ایجاد شده نباید در مراحل اولیه چندان بزرگ باشد که به مرور زمان نتوان از عهده ان برآمد زیرا به دلیل خصوصیت ذاتی انسان فرد جهت رسیدن به آنچه برای وی مقرر گردیده تلاش می نماید و هر چه آن مورد بیشتر بتواند وی را اغنا نماید ، تلاش و برانگیختگی او بیشتر خواهد شد. بر اساس قانونی که در ورزش و تربیت بدنی وجود دارد ، قدرت و نیروی جسمانی بر اساس اصل اضافه بار توسعه می یابد و اگر با مرور زمان مقاومت افزایش نیابد قدرت نیز افزوده نمی شود ، مگر مقاومت فزاینده وجود داشته باشد. در مورد واقعیت های زندگی برانگیخته شدن در جهت رسیدن به هدف نیز چنین است . اگر بتوانیم به مرور زمان این انگیزه را در فرد حفظ و بتدریج آنرا افزایش دهیم بازده کار افزایش می یابد . قطع نمودن تقویت اولیه یا بخصوص  ثانویه علاوه بر کاهش کارایی و به هدر رفتن نیروی انسانی و غیر انسانی موجب لطمات روحی و جسمی جبران ناپذیری به فرد و  گرایش برخی  افراد به سمت سرپوشی جهت این مشکلات می گردد ( گرایش به سمت دوست نماها ، اماکن فساد و بزه کاری و مواد مخدر ).

* یکی از راههای حل معضلات اجتماعی استفاده از دانشهای آکادمیک و علمی است. از این رو متخصصان امر بایستی از تحقیقات بنیادی جهت رفع معضلات استفاده نموده و راهکاری نو ارائه نمایند.به این ترتیب، تحقیق سیاستگذاری با یک مشکل اجتماعی مثل اعتیاد، فقر،‌ تورم یا سوء تغذیه و مسائلی نظیر شیطان پرستی آغاز می‌شود و در خلال فرآیند تحقیق به خط مشی‌های عملی مختلف برای از میان بردن مشکل منتهی می‌شود. آنچه تحقیق سیاستگذاری را از سایر تحقیقات جدا می‌کند، خصلت عملی آن است . دست اندرکاران برای آن که جایگاه تحقیق سیاستگذاری را بهتر نشان دهند آن را با سایر پژوهش‌ها مقایسه می‌کنند. آنان می بایست تحقیقات را بر مبنای دو عامل جهت‌گیری و فراگیری طبقه‌بندی کنند و تحقیق سیاستگذاری را پژوهشی بدانند که به مشکلات بنیادین پرداخته ودر نتیجه فراگیر باشد. هر تحقیق سیاستگذاری، به یک مشکل اجتماعی می‌پردازد. تحقیقات بنیادی که تحقیق سیاستگذاری یکی از اشکال آن است، به موضوعاتی فراگیر، چند بعدی و با پیامدهای وسیع برای گروههای گسترده اجتماعی، می‌پردازد. برای آن که تحقیق سیاستگذاری، توصیه‌های سودمند و قابل اجرا ارائه کند، می‌باید مبتنی بر درکی از عرصه سیاستگذاری باشد. وجوه گوناگون این عرصه را می‌توان در سه محوربیان کرد. نخست آن که پژوهش سیاستگذاری‌تنها یکی از داده‌های بی‌شمار برای تصمیم‌گیری است. منابع دیگری نیز وجود دارد که سیاستگذار آنها را در تصمیم‌گیری لحاظ می‌کند. مثل دیدگاههای کارکنان، سیاست‌های موجود، دیدگاه‌های پذیرفته شده و …. دراین بخش، پژوهش سیاستگذاری باید بتواند نشان دهد که چرا یک عمل توصیه شده بیش از دیگر روشهای ممکن سودمند است. وجه دوم در عرصه سیاستگذاری، این است که هیچ سیاستی، بدواً و بدون مقدمه اتخاذ نمی‌شود. سیاست‌ها ساخته نمی‌شوند، بلکه متراکم می‌شوند. سیاستگذاران نوعاً با مشکلات پیچیده اجتماعی که بسادگی حل نمی‌شوند، سروکار دارند. مشکلات اجتماعی تنها از طریق مجموعه‌ای از اقدامات متوالی حل می‌شود. این سیاست‌ها مستمراً پیشنهاد و اجرا می‌شوند. در مراحل بعدی عملکردها ارزیابی  و بازنگری می‌شوند. پژوهش‌های سیاستگذاری باید شواهد تجربی از این مجموعه اقدامات متوالی ارائه کند. وجه سوم عرصه سیاستگذاری،توجه به این نکته است که فرآیند سیاستگذاری، فرآیندی پیچیده است، چرا که عوامل اثر گذار مختلفی در آن دخیل هستند، هر کدام در سطوح گوناگونی از سیاستگذاری عمل می‌کنند و مکانیزم‌های سیاستی اتخاذ شده، پیامدهای خواسته و ناخواسته متعددی دارند و این مورد باید کاملاً در پژوهش سیاستگذاری مورد توجه قرار گیرد و توصیه‌ها بر پایه آن ارائه شود.

* مبارزه با این خرده فرهنگ های پوچ و بی اساس وظیفه تمامی نهاد ها و ارگانهای دولتی و خصوصی است . نیروی انتظامی می بایست روندی را که جهت شناخت و آگاه سازی افراد جامعه نسبت به فرقه های انحرافی با همکاری رسانه ها در پیش گرفته بصورت جدی تر و در شهرستانهایی بجز تهران نیز اجرا نماید و جهت نابودی این فرقه های انحرافی که فرهنگ و ارزشهای اسلامی و سنتی مارا هدف تهاجمات خود قرار داده تلاش مضاعف داشته باشد. خانواده و مراکز آموزشی و فرهنگی باید بکوشند تا ضمن آگاه سازی نوجوانان و جوانان از خطرات در کمین ، نیازهای اساسی آنان را شناخته و با آگاهی از تفاوتهای فردی و ایجاد محیطی امن روحی روانی و جسمی ، مسیر سالم زیستن را به آنان آموزش دهند و خود نیز تا جایی که نیاز است به عنوان یک راهنما و پشتیبان در کنار آنها باشند و بدانند که سخت گیری های بی دلیل به مانند بی توجهی و سهل انگاری خطرناک است .

سخن آخر :

تمایل به سمت دوست نماهای فرصت طلب ، گرایش به سمت مراکز فحشا و فساد ، عضویت در فرقه های انحرافی خرافی و پوچ و تقلید کورکورانه از خرده فرهنگ های بی ارزش غرب  ، سست شدن بنیان خانواده و رفتارهای منافی اخلاق ، اعتیاد و  معضلات اجتماعی دیگر  نشانه کم رنگ شدن واژه ای پر ارزش به نام ایمان به خداست و گاها نشانه بی توجهی و ناآگاهی نسبت به ارزشها و فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی است . اصلاح جامعه توسط یک یا دو نهاد یا ارگان  مانند آموزش و پرورش و نیروی انتظامی خلاصه نمی شود ، جهت پیشگیری و رهایی از معضلات اجتماعی باید پایه ای کار شود و از بنیان آغاز نمود که آن، خانواده است که اولین محیطی است که فرد توانایی های اولیه را فرا می گیرد و شخصیت او شروع به شکل گیری می کند . اگر شخصیت و رفتار فرد در این جامعه کوچک (خانواده ) بد شکل گیرد ، اصلاح آن توسط نهادهای دیگر بسیار مشکل است . مانند فردی که شنا کردن را در رودخانه می آموزد ، اما این شنا کردن اصولی و علمی نیست و زمانی که      می خواهد شنای اصولی و صحیح را یاد بگیرد ، فراگیری آن ، سخت و دشوار است . چون می بایست آنچه را در ذهن دارد ، پاک نماید و بعد شروع به یادگیری صحیح نماید ( لازم به ذکر است که بیان این مثال در جهت اشاره به تداخل، در صورت یادگیری و آموزش غلط است ، وگرنه این مورد معضلی اجتماعی نیست ) .  نهادها و ارگانهای آموزشی و فرهنگی باید ، فرهنگ صحیح زیستن را در خانواده ها اشاعه دهند . زندگی کردن تنها نفس کشیدن و خوردن و آشامیدن نیست ، زندگی ارتباط مناسب با دیگران جهت رسیدن به هدف مطلوب و مفید واقع شدن برای جامعه است . خانواده ، مراکز آموزشی ، فرهنگی ورزشی ، رسانه ها ، نیروی انتظامی و سایر نهادهای دولتی و خصوصی بایستی نیازهای افراد را با توجه به تفاوتهای وجودی آنها ، شناسایی نموده و در جهت اهداف مورد نظر به آنان کمک کنند. ارائه تقویت چه بصورت مثبت و چه منفی کارایی بسیار بهتری نسبت به تنبیه و مجازات جسمی و روحی دارد زیرا مجازات و تنبیه موجب برگشت پاسخ نامطلوب می گردد در صورتیکه تقویت موجب بروز پاسخهای صحیح می گردد.انسانها در مقاطع مختلف زمانی و در هر سنی که هستند دارای نیازهای متفاوتی می باشند . مسئولین آموزش و تعلیم و تربیت و امنیت جامعه نبایستی توقعات یکسانی از همه افراد داشته باشند. ارضای صحیح و مناسب خواسته ها و امیال و برآوردن نیازهای اساسی افراد و هدایت آنان در راه درست زندگی ، موجب شکوفا شدن استعدادهای بالقوه در جوان می شود . رها نمودن جوان ، که سرشار از انرژی است و عدم راهنمایی صحیح ، او را به هر طرفی می کشاند ( انرژی درونی و قوی که در او وجود دارد و نیاز به ابراز وجود ) چه بسا آن طرف به منجلابی از فساد و تباهی منتهی گردد.  

علی ( ع ) همه دردها و ابتلائات بشر را یک کاسه می کند و تقوا را برای همه آنها مفید می داند. حقا هم اگر به تقوا صرفا جنبه منفی و اجتناب و پهلو تهی کردن ندهیم و آنطور بشناسیم که علی شناخته باید اعتراف کنیم که یکی از ارکان زندگی بشر است چه در زندگی فردی و چه در زندگی اجتماعی، اگر نباشد اساس زندگی متزلزل است.

منابع و مآخذ :

۱– اعزازی ، شهلا . خشونت خانوادگی ( زنان کتک خورده ).۱۳۷۷.

۲– اعزازی ، شهلا . خشونت خانوادگی بازتاب ساختار جامعه . مجله تخصصی زنان.۱۳۷۷.

۳– بروشور سازمان یونیسف ایران با همکاری وزارت بهداشت ، درمان و اموزش پزشکی مرکز بیماریها اداره سلامت روان.

۴– توسلی ، بابک . شیطان در موسیقی غرب . نشریه نگاه تازه . شماره ۳و۴ . ص ۱۴۷.

۵– حبیبی نیا، اباذر. ۱۳۸۰٫ دوپینگ و داروهای غیر مجاز در ورزش. انتشارات چهر.

۶– رحمتی ، محمد مهدی۱۳۸۰ . عوامل جامعه شناسانه خشونت و پرخاشگری در فوتبال. دانشگاه گیلان.

۷– ژانورن، پاتریس .۱۳۶۷ . “وندالیسم، بیماری جهانی خرابکاری “، ترجمه‏ی فرخ ماهان، مجله دانشمند.

۸– کار، مهرانگیز.۱۳۸۰٫ پژوهشی درباره خشونت علیه زنان در ایران.

۹– نوابی نژاد ، شکوه. ۱۳۷۰: رفتارهای بهنجار و نابهنجار در کودکان و نوجوانان. سازمان انتشارات فرهنگی ابتکار هنر.

. ۱۰- Anderson M .2003 . Anxiety and panic attacks integral approaches to treatment.New Harbinger-10  publisher

۱۱ – Coakley Jay J.(1998)”Sport in Society : Issues and Controversies” McGraw-Hill Inc.

رضا سیف- امور فرهنگی فدراسیون  ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی    

فرقه ها

درباره نویسنده : فرقه ها

فرقه ها تلاشی است برای روشنگری و بیدار سازی دلهایی که در پیچ و خم زندگی، روزمره ها را به فراموشی سپرده اند... باشد که بیدار شویم...

مشاهده تمام پست های

مطالب مرتبط:
- شیطان پرستی با چهره بسیار وحشتناک +تصاویر
- پروژه افشای فراماسونری
- شیطان پرستی و توهمات ابر قدرتی!
- فراخوانی شیاطین
- شیطان پرستی، دین رسمی آمریکایی
- سینما، ابزاری برای تبلیغ شیطان گرایی
- شیطان‌پرستی ماهیت اصلی رژیم صهیونیستی است
- بازی انگلیسی شیطان پرستی در ماه خدا پرستی
- شیطان پرستی جدید
- فرقه های متعدد شیطانپرستی در ایران
به این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید

Top